Δευτέρα, 16 Ιανουαρίου 2017

Max Out συσκευής και Sensitivity ενισχυτή


Ταίριασμα στάθμης εξόδου συσκευών με προενισχυτή με τη στάθμη εισόδου ενισχυτή
Οι περισσότερες συσκευές αναπαραγωγής CD , processors….έχουν τάσεις εξόδου μεταξύ 2.2V και 3V . Αυτή η τιμή είναι η υψηλότερη τάση RMS εξόδου από το CD .Οι χαμηλότερες τιμές κυμαίνονται από 50-100mv.
Η έξοδος ενός CD player είναι συνεχώς μεταβαλλόμενη από 0V μέχρι την max εξόδου της.
Η MAX έξοδος είναι 3Vrms + - ένα όριο ανοχής (συνήθως 2.2 Vrms).
Ανάλογα με την ευαισθησία του ενισχυτή και το είδος της μουσικής θα παράγεται από κανονική μέχρι και υψηλότερη τάση.
Έτσι η μέση τιμή εξόδου του CD player θα εξαρτηθεί και από το είδος της μουσικής (μεγαλύτερη έξοδος από heavy Metal, πολύ μικρότερη από κλασική μουσική) αλλά και το πώς αυτή ηχογραφήθηκε στο δισκάκι (διαφορετικά από δισκογραφική εταιρείας από αυτό που θα κατεβάσετε πχ από το Youtube).
Πολλοί προενισχυτές που είχαν σχεδιαστεί πριν από την έλευση του CD, είχαν σαν κανόνα να δέχονται στην είσοδο τους συσκευές με max τάση εξόδου στην περιοχή 1 έως 1.5V (πχ δέκτες και κασετόφωνα)  .
Θυμάμαι, κάποιοι ραδιοενισχυτές ενώ παίζανε τέλεια το πικάπ και το κασετόφωνο, αν συνέδεες στο AUX ένα CD player αυτό κατά την αναπαραγωγή υπερφόρτωνε.
Κάπου επίσης είχα διαβάσει ότι υπάρχουν ενισχυτές που διαθέτουν επιλογέα CD-low & CD-high (μάλλον για τον ανωτέρω λόγο).
Όμως ο ενισχυτής, το πρώτο πράγμα που κάνει είναι να περνάει το σήμα μέσω του volume control. Δηλαδή το volume control εξασθενεί το σήμα  όσο εσείς θέλετε.
Έτσι απαντάται το ερώτημα για:
’’…. 1,7 VRMS (audio Research) και ένα άλλο που έχει 7,2 VRMS (theta)’’
Όλοι δε οι ραδιοενισχυτές ακόμα και της παλαιότερης τεχνολογίας μπορούν να δεχτούν στην είσοδο τους μέχρι και 2V χωρίς κανένα πρόβλημα και κανένας τους δεν θα  καταστραφεί από αυτό το επίπεδο στάθμης στην είσοδο.

 Να γιατί ο κόσμος δεν ενδιαφέρεται για την έξοδο των CD players, κεφαλών, αισθητήρων (Magnet,piezo)μουσικών οργάνων….αρκεί να τηρούνται οι standard κανόνες (line out σε line In, instrument out σε instrument In και να τηρείται η προσαρμογή (balanced και unbalanced συνδέσεις…)
Σε περίπτωση που το CD player σας δίνει ας πούμε μόνο 1 volt , και ο ενισχυτή σας έχει ευαισθησία εισόδου τα 2 volt οπωσδήποτε θα χρειαστείτε ένα προενισχυτή με κάποιο gain , αλλιώς δεν θα είναι σε θέση να οδηγήσει τον ενισχυτή σας να παίξει τόσο δυνατό όσο θα μπορούσε να παίξει. Ακόμα κι αν έχετε ηχεία υπέρ υψηλής απόδοσης και ακούτε τη μουσική σε πολύ χαμηλά επίπεδα , η μουσική σας στερείται δυναμικής.

  1. Η τάση εξόδου του CD player σας ( τα περισσότερα είναι 2 volts)
  2. Η ευαισθησία εισόδου του ενισχυτή σας (οι περισσότεροι ενισχυτές είναι περίπου 1 volt )
Σε όλες τις περιπτώσεις ο προενισχυτής  χρησιμοποιείται για να ελέγχει την τάση από το CD player.
Καθώς στρέφετε το  volume control αυξάνεται η τάση όπως και ο ήχος που ακούτε από τα ηχεία του.
Αν υπάρχει το maching που ήδη αναλύσαμε μεταξύ τάσης εξόδου του CD player και της ευαισθησίας εισόδου του ενισχυτή  στα σωστά επίπεδα τότε το ιδανικό εύρος εργασίας του volume control θα πρέπει να είναι κάπου μεταξύ 1/4 και 3/4 της διαδρομής για  κανονικά επίπεδα ακρόασης . Αυτό σημαίνει ότι ο προενισχυτής σας στην πραγματικότητα δεν θα προσθέτει επιπλέον τάση στο σήμα εισόδου  (το λεγόμενο  NO Gain) και άρα ‘’ούτε’’ θόρυβο. Τότε είναι στην ουσία ένας passive preamp.

Θα θέλουμε κέρδος (YES GAIN) σε ένα προενισχυτή  αν δεν υπάρχει αυτό το matching μεταξύ τους.Δηλαδή:

  • Όταν ο ανωτέρω ενισχυτή σας χρειάζεται περισσότερο από 1 volt για να παράγει φουλ watts
  • Ή όταν το ανωτέρω CD σας έχει λιγότερο από 2 volts εξόδου
Δεν έχω δει αλλά πρέπει να υπάρχουν και αυτή θα είναι η τάση της audio βιομηχανίας – ξεχωριστά κομμάτια - όπως τον παλιό καιρό για άλλους βέβαια λόγους.



Σε ένα οικιακό σύστημα ήχου , ο όρος « προενισχυτής » συνήθως περιγράφει τον εξοπλισμό μεταξύ δύο διαφορετικών level  και παρεμβάλει ένα Volume control  , έτσι ώστε στην πραγματικότητα να μη κάνει ενίσχυση παρά ρύθμιση τάσης .
Αν ο προενισχυτής δίνει gain τότε υποχρεωτικά θα εισάγει και θόρυβο. Αν μάλιστα μιλάμε για high gain προενισχυτή, όπως πχ σε phono, τότε ο θόρυβος μεγαλώνει.

Οι προενισχυτές τοποθετούνται μαζί με τους αισθητήρες (πχ τα Piezo εγχόρδων οργάνων συνδέονται στον προενισχυτή που τοποθετείται επί του εγχόρδου οργάνου).
Να πω από την εμπειρία μου στις μικροκυματικές ζεύξεις  (Mini Links) ότι οι προενισχυτές τοποθετούνται επί της παραβολικής κεραίας διαφορετικά , έστω και λίγων εκατοστών μήκους  καλώδιο (coaxial) να προηγηθεί ,η εξασθένηση μεγαλώνει κατακόρυφα και ο θόρυβος αυξάνει.

Οι προενισχυτές αυτοί είναι LNA ( low noise amplifier) στα δε ραδιοτηλεσκόπια οι προενισχυτές LNA τοποθετούνται σε περιβάλλον λίγο πιο πάνω από το απόλυτο μηδέν(−273,15° κλίμακα Celsius )
παραδείγματα:
·         Sansui B-2301 Stereo Power Amp: Input sensitivity: 1V οδηγείται με το sony cdp: out 2vrms
·         Atoll IN200 integrated (περιλαμβάνει preamplifier & power amplifier) amplifier: Sensitivity: 100 mV από οποιοδήποτε CD player

·         Output Level: 2.1 Vrms (RCA) or 4.2 Vrms (XLR) at 0dBFS Connecting OPPO BDP-105EU directly to a power amplifier or active speakers

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου